AA kanoërs deze keer niet op het water

AA kanoërs deze keer niet op het water

De AA kanoërs gaan, 21 maart, op bezoek bij Kees de Dreu, ook Natsec lid, in het Pronova College te Schiedam waar les wordt geven aan leerlingen van 13 tot 18 jaar. Deze jongens en meisjes hebben een achterstand in leren opgelopen op de lagere school of door andere omstandigheden.

  

Kees liet ons: Dick, Wim, Peter, Jan en Willem het gebouw met verschillende leslokalen zien. Iedere groep leerlingen krijgt onderwijs in de gangbare vakken waaronder: taal, rekenen, schrijven en handarbeid op een aangepaste snelheid. Zodra een leerling even wat extra aandacht nodig heeft zijn daar leraren of ruimten voor beschikbaar om in alle rust verder te leren of opgevangen te worden. Vooral de klassen waar praktijk ervaring wordt gegeven was voor ons interessant daar wij veel materiaal of objecten zagen staan die ons aan de Ambachtsschool of de LTS deed denken.

Hout, metaal, schilderen, lassen, tegelen en kunstwerken waren op veel plaatsen klaar of in vergevorderde stadiums te zien. Ook de tuin werd bezocht waar leerlingen in kleine groepjes wat onderhoud kunnen verrichten. Ook worden leerlingen in de gelegenheid gesteld om bij bedrijven of winkels stage te lopen om zo te ontdekken in welke vorm zij later in het arbeidsproces kunnen instromen.

De praktijk

De rondleiding werd besloten met een blik in de keuken waar leerlingen, onder toezicht van een kok, bezig waren met voorbereidingen van maaltijden voor het restaurant van de school. Zo wordt ook gekeken in welk onderdeel: koken of bediening ze uitblinken. Dit restaurant wordt voornamelijk gebruikt voor zakelijke en gemeentelijke instanties met binding aan deze school. Familieleden en vrienden zijn er ook welkom om het resultaat van de leerlingen te proeven. Door de grote drukte op die avond was er voor ons in het lokaal van Kees een tafel gedekt. Grappig gezicht dit lokaal wat verdeeld was in een kapperszaak, winkeltje, huiskamer, keuken met nog wat andere zaken die in het gewone leven van belang zijn.

   

Kees gaf een duidelijke uitleg over zijn lokaal en wat de leerlingen op een rustige en aangepaste wijzen moesten doen en leren. Wij namen plaats aan een keurig gedekte tafel waarna even later de leerlingen binnenkwamen. Volgens de etiquette zoals in een restaurant werden wij voorzien van een lekker drankje en wat voorgerechten. De leiding vanuit het restaurant hield op gepaste wijzen een oogje in het zeil en was verheugd over onze complimenten. Ook de bediening zag je glunderen ze hadden er schik in. De glazen werden nog een keer gevuld waarna de hoofdmaaltijd werd geserveerd. Wij waren even stil en genoten van de heerlijke broodjes, warmvlees, frietjes en salade. Een heerlijk toetje en kopje koffie deed ons voldaan nog even nagenieten aan tafel. Nog wat sterke verhalen tijdens het legen van de glazen.

Toen namen we afscheid van de leerlingen en Kees en bedankten hem voor de verhelderende rondleiding op de school waar hij trots over sprak.

Groet, Willem.