Verslag AA Poldertocht

Zouteveensepolder

Maandagochtend waren de AA-ers weer vroeg op de Vereniging van Natsec aanwezig. Deze ochtend werd er een tocht gevaren door de Zouteveensepolder met een koffie stop bij de familie Mak. Renee en Dick wonen in een mooie woonboot op een idyllische plek met rondom weilanden en een enkele boerderij. De plek, op een voormalige boomgaard waarvan nog enkele verschillende fruitbomen zijn overgebleven, wordt al generaties lang als recreatie en nu als permanente huisvesting gebruikt. In de loop der jaren is de grond en bebouwing grondig gerenoveerd en vernieuwd. Wij als AA club waren er, via Wim van der Eijk, uitgenodigd voor een bakje koffie en een praatje. Dat leek ons wel wat want tijdens eerdere tochten door de polder hadden we dit leuke plekje al vaker gezien en waren wel nieuwsgierig om dit van heel dichtbij te zien.

Om 9 uur vertrokken 9 peddelaars richting de overdraagplaats aan de Vlaardingervaart, nabij de boerderij De Reigerhof. Ook benutte wij het tweede steigertje bij de Boerderij De Zonnehoeven. Het overdragen verliep vlot maar enkele gleden haast onderuit of waren even hun kajak kwijt in het smalle slootje. Al snel dreven er wat kajaks rond waarin de peddelaars het instappen van de overige gade sloegen. Ook Willem was weer druk in de weer met zijn camera om mistappen vast te leggen!

Lees hieronder verder wie er een nat pak haalt en voor de foto’s

Een nat pak

Waar velen al jaren op hoopte gebeurde nu! Willem probeerde onder een lage brug door te kruipen maar kwam een klamp tegen die hem uit balans deed brengen met gevolg dat hij half omsloeg. Door de geringe diepte en het gelijk vastgrijpen van de brug voorkwam hij dat hij geheel omsloeg. De kajak stroomde wel vol water. Cees kwam direct helpen en pakte wat spullen van Willem aan. Ondanks zijn waterdichte tonnetje, waarop dat moment zijn camera niet in zat, was deze toch nat geworden. Wel riep Willem nog: maar mijn mobiel zit in een waterdichte zak. Al tijgerend kroop Willem langs de brug naar de wal waar hij kletsnat uit de kajak kroop. Als een verzopen kat stond ie op de kant te bibberen. Gelukkig had Cees wat drogen spullen bij zich en werd Willem weer op de been geholpen. De kajak werd geleegd en even later vertrok het gezelschap over de Zweth richting de koffiestop.

Een zwaan maakte het ons nog even lastig want hij beschermde zijn broedende partner die een eind verderop in een slootje haar nest had. We passeerde weer diverse mooie plekjes en een prachtige boerderij die nu meer als privé manege in gebruik is. De Zweth is op dit gedeelte duidelijk herkenbaar als een oude kronkelige kreek. Rond 1200 werd de Zouteveensepolder ontgonnen en op vele plekken voorzien van dijkjes. Met molens werd later de polder drooggemalen en steeds verder afgegraven van veen. Op sommige plekken zag je duidelijk hoogteverschillen in de weilanden of terpachtige verhogingen waar later de boerderijen op werden gebouwd.

Wij arriveerden bij de familie Mak en trokken de kajaks op de wal. Willem hing gelijk zijn natte kleding in enkele boompjes. Renee had het verhaal van de drenkeling al uitgebreid gehoord en riep naar Willem: Neem je kleding maar mee dat stoppen we gelijk in de droger. Wat een schat van een mens toch, zo behulpzaam en bezorgd. De schoenen voor de deur uit, zeker die van Willem, en na handjes schudden namen we plaats in de woonkamer. Wat een prachtig uitzicht van hier. Richting het oosten keken we over de verdiepte A4 en naar het zuiden richting Vlaardingen Holy. De ganzen hadden ook hun eigen plekje op één van de mini eilandjes in hun afgedamde haven waar de woonboot in dreef.

Een gastvrije ontvangst

We werden keurig voorzien van koffie door Renee. Dick stak gelijk van wal met diverse verhalen uit het verleden want er waren onder ons ook die bekend waren met de omgeving en Kethel waar hij tijdelijk heeft gewoond en zijn bedrijf runde. Nu genoten ze van de vrijheid en het goede leven in de polder. Diverse agrarische bedrijven en boerderijen werden belicht door Dick. Tevens werd iets verteld over het ontstaan van deze plek en later de vernieuwing van de woonboot. Via de Zweth waren er 3 betonnen bakken versleept naar het afgedamde haventje. De dam werd tijdelijk doorgestoken en later weer hersteld. De bakken werden gekoppeld en opgebouwd. Jaren later werd het geheel weer grondig verbouwd met een extra slaapetage erop. Wij waren best onder de indruk van het geheel. Terwijl Dick rap doorging met vertellen werden wij getrakteerd op lekkere slagroombollen. Wij knikte alleen maar en luisterde aandachtig. Wim bood Renee en Dick namens de AA club nog enkele versnaperingen aan voor het gastvrije onthaal dat we hadden gehad. Later is Wim nog langs geweest om nog wat lekkers en bloemen te brengen. Voldaan namen we afscheid en Willem kreeg nog een zak kleding mee. Het was jammer genoeg tekort geweest om het geheel droog te krijgen. Willem had nog een paar droge sokken van Jan gekregen en met zijn droog gewaaide regenjack was hij weer vaarklaar voor de terugreis.

De kajaks gleden weer het water in, we voeren richting de A4. Nog eenmaal omkijkend zwaaide we nog een keer naar Renee en Dick. Bij de A4 aangekomen voeren we om het dammetje heen naar de Slinksloot die gedeeltelijk langs de A4 ligt. Stukje verderop bakboord uit de Slinksloot verder volgend richting de Vlaardingervaart. Er werden nog 2 smalle bruggetjes gepasseerd en via een smal slootje tussen de boerderijen door kwamen we weer op de Zweth uit. In het zicht van De Reigerhof kwam de zwaan weer op ons af maar Wim de Kan schermde hem goed af zodat wij geen last hadden van de aanstormende zwaan hoewel hij ons tot aan de overdraagplaats achtervolgde. De dijk werd zonder problemen genomen en via de Vaart waren we weer spoedig bij Natsec gearriveerd. Voldaan over deze leuke tocht door de polder namen we afscheid van elkaar en ieder ging huiswaarts.

Klik rechts op de foto voor de volgende foto