Verslag Monstersche Sluis

Zondag 6 september 2020 werd iedereen om 9:00 uur bij Natsec verwacht voor de briefing. We varen via het Scheur van Vlaardingen naar Maassluis en daar worden we om 13:30 uur geschut door de vrijwilligers van Stichting Monstersche Sluis.

Maar eerst hebben we nog 2 Vlaardingse sluizen, de Vlaardinger Driesluizen en de Buitensluis. De sluiswachter was extra voorzichig met ons als kanoƫr en we moesten ons dan ook vasthouden aan de kant.

Om 10:30 uur waren we de sluizen door en nadat we ons hadden aangemeld bij de Havendienst konden we de Waterweg (of het Scheur) op. Onderweg hebben we nog een paar keer gestopt. Zo hebben we stil gestaan bij de Blankenburg tunnel en bij de veerboot. Om 11:45 uur peddelden we de buitenhaven van Maassluis in.

De sluiswachters stonden al klaar, maar wij gingen eerst lunchen in de Passantenhaven. Daarna nog een klein rondje om het Kerkplein en om 13:30 uur konden we de Monstersche Sluis binnenvaren. Het was nog even passen, maar we pasten met 22 kajaks goed in de sluis. En na de sluis werden er nog 2 bruggen met de hand voor ons geopend. En dat voor de bijdrage van 2 euro per kajak.

Via de Noordvliet, Zuidvliet, een stop op de Foppenplas zijn we met een kleine lus over het Bommeer verder gevaren. Uiteindelijk kwamen we kort voor 4 uur weer aan bij de Kanovereniging Natsec.

De route die we hebben gevaren, op afstandmeten en bij Kanoroutes.

Een Youtube film van Frits Luteijn.

Klik rechts op de onderstaande foto voor de volgende foto.