De AA’ers hadden een leuke excursie georganiseerd naar Maassluis waar een historisch schip wordt nagebouwd. Wim van der Eijk en Jan Willeboordse waren de stuwende kracht met de organisatie naar de Historische Scheepswerf Zorg en Vlijt. Maandag vertrokken 9 kajak vaarders naar Maassluis waar de kajaks bij de jachthaven een mooi plekje kregen. Een stevige wandeling door het historische gedeelte van Maassluis naar de P.J. Troelstraatweg 2. Intussen was Willem opgehaald door Cees met de auto want die liep nog met rollator vanwege een nieuwe heup. Willem wilde dit niet missen want als er schepen in beeld komen is hij erbij. De leden keken opgelucht toen we binnen kwamen: zo het fotowerk en het verhaaltje zit wel goed dat wordt wel geregeld door beide heren. Een vrijwilliger hete ons welkom en de koffie was snel geregeld. Ondertussen liepen de leden nieuwsgierig rond en stelde gelijk vragen aan de vrijwilligers die met verschillende klusjes bezig waren. Ja, ja de gids gaat u straks alles vertellen want ik wil verder klussen.
SNIK
Op diverse plekken staan verschillende werkbanken waar onderdelen voor de boot werden voorbereid. Er was ruimte genoeg in de voormalige Opelgarage. Na de koffie verzamelde de gids ons rond de boot en begon gelijk enthousiast over het project te vertellen. Mannen u ziet hier de ontwikkeling van een echte trekschuit genaamd een SNIK. Voor die tijd was de trekschuit al een veel luxer vervoer middel dan een diligence. De trekschuiten geschikt voor vervoer van passagiers beslaat een periode van 1650 tot 1850. Daarna namen de spoorwegen langzamerhand het vervoer per trein over wat natuurlijk sneller gaat. Echte bouwtekening of schepen uit die tijd bestaan niet meer maar uit de weinige gegevens die er zijn is eerst een model gebouwd. Daarna kwamen er echte tekeningen vanaf de tekentafel. De schuiten werden in het gehele land gebruikt voor vervoer over water daar het wegennet niet zo goed was maar wel voldoende waterwegen.
De start is begonnen in april 2019 en men hoopt in het voorjaar 2021 klaar te zijn. Het hout voor deze trekschuit wordt gezaagd uit boomstammen. Gekozen werd voor bomen uit Denemarken waar het beste eikenhout vandaan komt volgens de bouwers. De leden, waaronder onze houtbewerker Jan, staken gelijk van wal met interessante vragen. De gids liet ons ook nog ruwe en geschaafde planken zien met enkele stukken boomstam die de vreemdste krommingen hadden. Deze stukken worden voornamelijk gebruikt voor spanten in de boeg en achterschip waar alles rond loopt. Met behulp van een mal wordt dan de juiste ronding gezocht en het spant eruit gezaagd. Overige delen en zeker de lange huidgangen worden gewoon gezaagd en nog eventueel wat gebogen met vuur. De plank wordt onder spanning gezet en met een gasbrander heet gestook en dan weer met water afgekoeld om verbranden te voorkomen. Dit werd dan vele malen herhaald tot de gewenste kromming was bereikt.
Rondleiding
Tijd voor een 2e bakje koffie om even de kelen te smeren van de spreker en andere verhalen vertellers. Ieder wist wel wat of had een goede tip! Toen nog een rondleiding door de Snik want we waren toch wel nieuwsgierig hoe dat eruit zag. Grote dikke spanten hielden de bodem en huidgangen stevig bij elkaar. De opbouw was verdeeld in 3 klasse waar gelijk duidelijk werd dat in de 1e klasse alle dakspanten een mooie ronde kant hadden en delen van het schot bestaat uit mooie plankjes. Later komt er ook nog glas in. De 2e klasse werd het al minder qua afwerking en zou later houten luikjes krijgen om wind en water tegen te houden. De 3e klasse was heel eenvoudig uitgevoerd en had gewoon open raampje. Na aanleiding van vragen werden we weer de Snik uit geloodst en wees de gids op de naadjes en kiertjes tussen de huidgangen. Deze worden met behulp van echte vaklui op dit gebied en in samenwerking met de vrijwilligers dicht gebreeuwd. Dan wordt er henneptouw gedrenkt in pek tussen de kiertjes geslagen om zo het vaartuig waterdicht te krijgen. Dit werkt al eeuwen zo maar tegenwoordig zijn er ook andere materialen voor.
Nog een korte wandeling door het museum gedeelte van de werf waar diverse tekeningen, schilderijen en andere oude werktuigen tentoongesteld werden werd het tijd om weer richting Vlaardingen te gaan. De gids werd geprezen voor zijn uitleg en Wim overhandigde hem op een eikenhouten plankje een bijdrage voor de donatie pot. De leden kregen nog een klein aandenken van de Scheepswerf Zorg en Vlijt. Stukje eikenhout met erin een gebrandmerkt model van de Snik.
Wilt u de Snik nog in de afbouwfase willen bewonderen dan kan dat op woensdag, donderdag en vrijdag van 10 tot 16 uur en voor groepen alleen na afspraak. U kunt natuurlijk ook door de ramen van de showroom de Snik in volle glorie bewonderen. www.historischewerf.nl of 063163204
Klik rechts op de onderstaande foto voor de volgende foto.